(NE)pravidla pro edici Česká republika aneb Jaké hry lze hrát s mapou ČR a jejími magnetky

hry s mapou ČR

Pořídili jste si, anebo zvažujete koupi magnetické edice Česká republika + magnetky, a zajímalo by vás, co všechno s ní můžete dělat? Jaké hry dětem (ale i rodičům) nabízí Tuláčkova magnetická mapa? Společně s dalšími rodiči jsme pro vás sesbírali a sepsali fond her.

NEŽ SE PUSTÍTE DO HER…

Tak, jako každá hra má svou přípravu herního pole, ani v případě edice Česká republika nic nepodceňte. Máme pro vás dva tipy, co udělat, než si začnou děti hrát.

1) Vyrovnejte si magnety

Magnetické sady jsou z výroby „mírně do kopečka“ ve svém středu. Není to žádná výrobní vada, takto zůstanou po vyřezání. Doporučujeme tedy magnetky před hrou umístit na den dva na lednici, myčku, magnetickou nástěnku či futra od dveří. Vyrovnají se a lépe se s nimi bude skládat magnetická mapa ČR.

Varování: K mapě ani magnetickým sadám nepřikládejte neodymové magnety. Mohlo by dojít k depolarizaci magnetické fólie a hra by se vám znehodnotila.

2) Vše si s dětmi prohlédněte

Některé obrázky na magnetkách mohou být pro děti neznámé. Proto si po rozbalení sady všechno společně prohlédněte. Mladším dětem přečtěte popisky a ukažte, že čtvercové magnety krásně zapadají do mapy (poznáte podle stejného pozadí).

Fond her s edicí Česká republika

Vědomostní edice Česká republika nemá PEVNÁ PRAVIDLA. A je tomu schválně, neboť jen nestrukturovaná hra dokáže efektivně rozvíjet kreativitu u dětí, o čemž jsme psali už dříve. Navíc díky “bezpravidelnosti sady” se dá vymýšlet nespočet her a nápadů, jak se s vědomostní edicí Česká republika vyřádit. Hra je tak každý den jiná, děti neomrzí a častým hraním si osvěžují získané poznatky o naší vlasti.

Postupně, jak nám píšou rodiče, co s dětmi ještě dokázali vymyslet, přidáváme nové hry do fondu. Nebojte se nám napsat i váš nápad na info@tulackuvsvet.cz.

U každé hry jsou uvedené pomůcky (vše máte jistě doma), které potřebujete mimo samotnou edici ČR. Dále uvádíme přibližnou věkovou hranici dětí, pro které už je hra vhodná. Ale upozorňujeme, že každé dítě je jiné a má odlišné vstupní znalosti. Věkovou hranici vnímejte tedy pouze jako orientační.

7+1 HER S EDICÍ ČR

1) SKLÁDÁNÍ MAPY ČR

  • Pomůcky: stopky (stačí mobil)
  • Věk: 5+

Obraťte všechny magnetky obrázky dolů (celkem jich je 40). Postupně otáčejte magnet za magnetem a snažte se jej správně umístit. Poznáte podle pozadí, mělo by přesně sedět.

Tuláčkův tip na vylepšení hry:

Už skládají děti bez zaváhání? Dobře, přidejte do hry stopky. Kdo zvládne poskládat mapu správně jako první? Stanovte si nějaký trestný čas za chybně položenou magnetku (třeba +10 sekund navíc).

2) HRA „HÁDEJ, CO MÁM NA OBRÁZKU“

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 8+

Balíček magnetek (bez českých pohoří) leží před hráči obrázky dolů. Začínající hráč si skrytě vezme vrchní magnet a začne popisovat, co vidí na obrázku. Například řekne, že se jedná o nejchladnější místo v České republice. Nebo jde o muzeum v Ostravě. Popisující může k popisu využít fakta zobrazená na magnetu.

Hráč, který první uhodne, co se skrývá na magnetu, si ho vezme k sobě. Hra končí, až dojdou magnety v balíčku. Vyhrává ten hráč, který má na konci hry nejvíce magnetek.

Tuláčkův tip na vylepšení hry:

Pokud tuto hru budete hrát se staršími dětmi (10 a více let), nechte je, ať si na Internetu nejprve vyhledají další zajímavosti o obrázcích na magnetech. Budou pak obrázky popisovat barvitěji a naučí se novým znalostem o České republice.

3) KDE LEŽÍ KOTĚHŮLKY?

  • Pomůcky: barevný papírek (ale lze i bez něj)
  • Věk: 8+

Možná znáte stejnojmennou deskovou hru. Tak přesně toto si můžete zahrát s magnety. Hra rozvíjí prostorovou představivost o tom, kde co v ČR leží.

  1. Zamíchejte magnetky a udělejte z nich balíček s obrázky směrem dolů. Zvolte náhodně jeden tzv. středový magnet. Můžete jej označit barevným papírkem.
  2. Hráči se střídají na tahu. Každý si vezme magnet a snaží se jej správně umístit na již zastavěný plánek hry. Nový magnet lze přiložit k již poskládaným doleva (na západ), doprava (na východ), nahoru (na sever), dolů (na jih).
  3. Přiložený magnet musí respektovat polohu států objektů, které jsou nakreslené na magnetu. To znamená, že například Goethova vyhlídka v Karlových Varech by byla vlevo (na západ) od vodní nádrže Dlouhé Stráně.
  4. Ostatní hráči kontrolují hráče na tahu. K tomu jim pomůže magnetická mapa, aby se dobře zorientovali, kde které místo leží. Pokud hráč přiloží magnet dobře, získává +1 bod. Pokud špatně, bod naopak ztrácí.
  5. Až dojdou kartičky, hráči si sečtou své body. Vyhrává ten, který jich nasbíral nejvíce.

4) PLÁNOVÁNÍ TRASY NA DOVOLENÉ

  • Pomůcky: provázek (stužka), přístup na Internet
  • Věk: 7+

Kam se chystáte na dovolenou? Zadejte vašemu dítěti, ať připraví program na dovolenou, která bude probíhat na několika místech České republiky. Dítě má za úkol vybrat magnety zajímavých míst, umístit je na mapu a provázkem (představuje trasu autem, vlakem, autobusem…) spojit tak, jak je bude ideální navštívit při cestě z domova tam a zpět.

Starší děti mohou na Internetu najít další zajímavosti o památkách, které navštívíte. Například, zda jsou veřejnosti přístupné, kolik stojí vstupné, co tam probíhá za exkurze, apod.

Tuláčkův tip na vylepšení hry:

Preferujete cyklistiku? Ať díte vyhledá zajímavé cyklostezky v okolí. Lezete po horách? Nechte dítě naplánovat turistické stezky, které byste mohli na dovolené projít.

5) PLÁCANÁ S MAGNETY

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 5+

Hra trénuje zároveň postřeh i znalosti a má 2 varianty podle toho, s jak starými dětmi ji budete hrát. V obou případech nejstarší dítě (rodič, učitel) má roli moderátora a nehraje. Před hráči jsou rozsypané všechny čtvercové magnety obrázkem nahoru.

Moderátor vyvolá, co mají děti hledat. Dítě, které najde správný magnet, po něm rychle plácne (důvodem této reakce je fakt, že děti baví plácat, je to svižnější a soutěživější).

V případě malých dětí postačí říkat: „Najdi Černé jezero. Hledej hrad Bouzov.“ U starších dětí doporučujeme spíše obrázek popsat zajímavým faktem, ať se něčemu přiučí. Například: „Najdi pohoří, které má nejvyšší horu České republiky.“

6) PŘÍBĚH NA POKRAČOVÁNÍ

Hra procvičuje paměť a vyjadřovací schopnosti dětí. Děti zamíchají magnety a dají je na balíček, mohou obrázkem nahoru. Doprostřed hrací plochy mezi děti můžete umístit magnety (máte-li je) hlavních hrdinů, kteří budou aktéry právě vymýšleného příběhu.

  • První dítě vezme obrázek a vymyslí, kam hrdinové došli a proč tam šli (to už je na dítěti, mohou využít obrázku na magnetu jako záchytného bodu). Vždy stačí vymyslet jednu větu. Například: „Lvíček a Haneka doputovali k rybníku Rožmberk, kde narazili na kouzelného dědečka.“
  • Druhé dítě vezme další magnetku, zopakuje větu od prvního a doplní ji podle svého obrázku na magnetu. Například: „Lvíček a Haneka doputovali k rybníku Rožmberk, kde narazili na kouzelného dědečka. Poté pokračovali na zámek Červená Lhota, neboť tam kouzelný děda bydlel a pozval je na perníčky.“
  • V tomto příběhu figurují magnety Největšího rybníku Rožmberk a zajímavého místa Červená Lhota.
  • Takto se hráči (i s rodičem, učitelem) střídají, dokud se někdo nesplete – zapomene, co říkali hráči před ním. Hráč, který se spletl, vypadává ze hry a už je jen posluchačem.
  • Hráč, který vydrží až do konce, je vítězem.

Tuláčkův tip na vylepšení hry:

Magnety, které jsou součástí vymýšleného příběhu, při hře pokládejte na mapu ČR. Opět dojde k lepšímu propojení mluveného a vizuálního. Dítě si snáze představí, kde se příběh odehrává. Hýbejte s magnety lvíčka a Haneky po mapě.

7) PEXESO

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 10+

magnety zajímavá místaSe čtvercovými magnety lze hrát pexeso. Zamíchejte magnety obrázkem dolů a hledejte dvojice, které patří do stejného kraje ČR. Například Lednický Minaret a Největší jeskynní systém patří jako dvojice k sobě (spojuje je Jihomoravský kraj).

Na magnetech nejsou kraje nijak vyznačené, proto je tato hra vhodná pro starší děti, které už znají všech 14 krajů České republiky. Dokážou tak podle polohy magnetů na mapě poznat, které patří do stejného kraje

Bonus: BAREVNÝ PODKLAD PRO HRU POJÍZDNÁ NÁSOBILKA

Máte-li Tuláčkovu zdarma hru Pojízdná násobilka, můžete jako hrací podklad pro ježdění s příklady do krajských měst využít magnetickou mapu ČR (na místo papírové verze). Pouze si musíte přidělat některá hrací políčka (například pomocí papírků anebo kamenů ze hry Dáma).

Jistě brzy vymyslíte další hry, které vám a vašim dětem magnetická edici ČR nabízí. Přejeme příjemnou zábavu a sdílejte článek dalším rodičům, aby si mohli zahrát i jejich děti.

lvíček Tuláček

Říkají mi lvíček Tuláček a společně s mou kamarádkou Hanekou vás a vaše děti zvu na Hravou cestu do neznáma.

Na cestu si nezapomeňte přibalit mapu, cestovní pas a dobrou náladu!

Před samotným putováním vám doporučuji si přečíst mé pohádky, ať víte, kde jsem se tu vzal a kam vlastně kráčím.

Kontaktovat nás můžete na:

  • tel. čísle: +420 776 339 191
  • e-mailu: info@tulackuvsvet.cz

Sdílejte článek

Tuláčkova lesní stezka: Reportáž z týdenní akce ve školce
Tuláčkův cestovní pas jako multifunkční dárek pro miminko, dítě i dospělého
Předchozí příspěvek
Tuláčkova lesní stezka: Reportáž z týdenní akce ve školce
Následující příspěvek
Tuláčkův cestovní pas jako multifunkční dárek pro miminko, dítě i dospělého
Menu