KVIZoHry Aneb jak si na maximum užít Krabici Vědomostí I Zábavy

Krabice Vědomostí I Zábavy

Pořídili jste si, anebo zvažujete koupi Krabice Vědomostí I Zábavy (zkráceně KVIZ) pro děti, a zajímalo by vás, co všechno s ní můžete dělat? Jaké hry dětem (ale i rodičům) nabízí KVIZ? Společně s dalšími rodiči jsme pro vás sesbírali fond KVIZoHer, které lze hrát s Tuláčkovou vědomostní sadou.

Než se pustíte do her z Krabice Vědomostí I Zábavy…

Tak, jako každá hra má svou přípravu herního pole, ani v případě Krabice Vědomostí I Zábavy nic nepodceňte. Máme pro vás dvě rady, co udělat, než si začnou děti hrát.

1) Vyrovnejte si magnety

Magnetické sady jsou z výroby “mírně do kopečka” ve svém středu. Není to žádná výrobní vada, takto zůstanou po vyřezání. Doporučujeme tedy magnetky před hrou umístit na den dva na lednici, myčku, magnetickou nástěnku či futra od dveří. Vyrovnají se a lépe se s nimi bude skládat magnetická mapa Evropy.

Varování: K mapě ani magnetickým sadám nepřikládejte neodymové magnety. Mohlo by dojít k depolarizaci magnetické fólie a hra by se vám znehodnotila.

2) Vše si s dětmi prohlédněte

Některé obrázky na magnetkách mohou být pro děti neznámé. Proto si po rozbalení Krabice Vědomostí I Zábavy všechno společně prohlédněte. Mladším dětem přečtěte popisky a ukažte, že čtvercové magnety krásně zapadají do mapy (poznáte podle stejného pozadí a státních vlajek).

Pokud chcete, můžete dětem říci původní význam dekorativních magnetek k mapě. Například vláček představuje Transsibiřskou magistrálu, která vede z Moskvy do Vladivostoku. Obrázek lesa symbolizuje Bělověžský prales na území Polska a Běloruska. Ale v zásadě nechte na dětech, jak si s těmito magnety budou hrát a co představují pro ně samotné.

Fond KVIZoHer

Vědomostní sada KVIZ nemá PEVNÁ PRAVIDLA. A je tomu schválně, neboť jen nestrukturovaná hra dokáže efektivně rozvíjet kreativitu u dětí, o čemž jsme psali už dříve. Navíc díky “bezpravidelnosti sady” se dá vymýšlet nespočet her a nápadů, jak se s Krabicí Vědomostí I Zábavy vyřádit. Hra je tak každý den jiná, děti neomrzí a častým hraním si osvěžují získané poznatky o Evropě.

Postupně, jak nám píšou rodiče, co s dětmi ještě dokázali vymyslet, přidáváme nové hry do fondu KVIZoHer. Nebojte se nám napsat i váš nápad.

U každé hry jsou uvedené pomůcky (vše máte jistě doma), které potřebujete mimo samotný KVIZ. Dále uvádíme přibližnou věkovou hranici dětí, pro které už je hra vhodná. Ale upozorňujeme, že každé dítě je jiné a má odlišné znalosti. Věkovou hranici vnímejte pouze jako orientační.

1) Skládání mapy Evropy

  • Pomůcky: stopky (stačí mobil.
  • Věk: 5+

Obraťte všechny edukační čtvercové magnetky obrázky dolů (je jich 64). Postupně otáčejte magnet za magnetem a snažte se jej správně umístit. Poznáte podle pozadí (mělo by přesně sedět) a státních vlajek.

Už děti skládají bez zaváhání? Dobře, přidejte do hry stopky. Kdo zvládne poskládat mapu správně jako první? Stanovte si nějaký trestný čas za chybně položený magnetek (třeba +10 sekund navíc).

dětská mapa Evropy

2) Skládání mapy bez vlajek

  • Pomůcky: izolepa, kousky nastříhaného papíru
  • Věk: 8+

Tuto hru jsme vymysleli s maminkou malého Mikuláše, který už v 6 letech znal všechny evropské vlajky a potřeboval předchozí verzi hry zobtížnit. Pomocí izolepy s papírkem přelepte na magnetkách vlajky. Dále už je hra stejná jako v bodě 1).

3) Různé varianty na pexeso

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 5+

S edukačními magnety lze díky vlajkám hrát pexeso, ale třeba i tripexeso, kvatropexeso. Zamíchejte magnety obrázkem dolů a hledejte dvojice, resp. trojice, čtveřice patřící do stejného státu. Například Eiffelova věž, vinná réva, brhlík korsický tvoří trojici v tripexesu (všechny spojuje Francie).

Další nápady, jak vylepšit klasické pexeso s magnetkovými sadami, najdete v samostatném článku na blogu.

4) Hra na spisovatele: vymýšlení vlastních pohádek

  • Pomůcky: papír, pastelky, pro starší počítač
  • Věk: 5+

Tuláčkovy pohádkyDěti si rády vymýšlí vlastní příběhy, proto má tato hra u nich velký úspěch. Benefitem je zlepšení vyjadřovacích a prezentačních schopností u dětí. Plus hra rozvíjí tzv. předčtenářskou gramotnost (u předškoláků) a čtenářskou gramotnost (u dětí 8+). Ačkoliv “popis hry” může znít zdlouhavě, jedná se o jednoduchou zábavu.

  1. Přečtěte si s dětmi pohádku z cestovatelské knížky lvíčka Tuláčka.
  2. Po dočtení nechte děti, ať na mapu magnetkami hrdinů vyznačí, kde se zrovna nacházejí (ve kterém státě).
  3. Poté pomocí ostatních magnetů poskládají na mapě příběh (na motivu pohádky, anebo svůj vlastní). Například v jedné pohádce v knížce je popsána sopka Říp. Děti vezmou magnetek sopky a umístí jej do ČR. Poté přesunou hrdiny na Slovensko, že utíkají před výbuchem a na Slovensku potkají medvěda (další magnet). A už se rozvíjí zápletka příběhu…
  4. Až je mapa zaskládaná, nechte děti svůj příběh povykládat.
  5. Ti mladší jej mohou poté nakreslit na papír, vyrobit chybějící magnety pro jejich příběh. Ti starší mohou pohádku sepsat na počítači. Společně s fotkami poskládané mapy nám příběhy zašlete na info@tulackuvsvet.cz. Rádi je zveřejníme.
Krabice Vědomostí I Zábavy - Hra na spisovatele

5) Hra “Hádej, co mám na obrázku”

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 8+

Balíček magnetek leží před hráči obrázky dolů. Začínající hráč si skrytě vezme vrchní magnet a začne popisovat, co vidí na obrázku. Například řekne, že se jedná o významnou památku z Paříže. Nebo je to plodina, která se pěstuje v Rusku. Popisující může k popisu využít fakta zobrazená na magnetu (vlajku a co je to za objekt).

Hráč, který první uhodne, co se skrývá na magnetu, si ho vezme k sobě. Hra končí, až dojdou magnety v balíčku. Vyhrává ten hráč, který má na konci hry nejvíce magnetek.

Tuláčkovo vylepšení hry: Pokud tuto hru budete hrát se staršími žáky ve škole (9 a více let), ať děti na Internetu nejprve vyhledají další zajímavosti o obrázcích na magnetech. Například rok postavení Eiffelovky, nebo druhy vinných odrůd ve Francii. Budou pak obrázky popisovat barvitěji a naučí se novým znalostem.

6) Kde leží Uppsala?

  • Pomůcky: barevný papírek (ale lze i bez něj)
  • Věk: 8+

Možná znáte stejnojmennou deskovou hru. Tak přesně toto si můžete zahrát s edukačními magnety. Hra skvěle rozvíjí prostorovou představivost o tom, jak Evropa vypadá.

  1. Zamíchejte magnetky a udělejte z nich balíček s obrázky směrem dolů. Zvolte náhodně jeden tzv. středový magnet. Můžete jej označit barevným papírkem.
  2. Hráči se střídají na tahu. Každý si vezme magnet a snaží se jej správně umístit již na zastavěný plánek hry. Nový magnet lze přiložit k již poskládaným doleva (na západ), doprava (na východ), nahoru (na sever), dolů (na jih).
  3. Přiložený magnet musí respektovat polohu států objektů, které jsou nakreslené na magnetu. To znamená, že například portugalský most Ludvíka I. by byl doleva (na západ) od španělské Sagrady Familii.
  4. Ostatní hráči kontrolují hráče na tahu. K tomu jim pomůže magnetická mapa, aby se dobře zorientovali, kde který stát leží. Pokud hráč přiloží magnet dobře, získává +1 bod. Pokud špatně, bod naopak ztrácí.
  5. Až dojdou kartičky, hráči si sečtou své body. Vyhrává ten, který jich nasbíral nejvíce.
Krabice Vědomostí I Zábavy - hra Kde leží Uppsala?

7) Kvízové hádanky

  • Pomůcky: papír, tužka, přístup na Internet
  • Věk: 6+

Ideální hra do školy anebo pokud máte více sourozenců. Děti si samy navzájem připraví magnetkový kvíz. Ať si každé dítě vybere jednu z edukačních sad (evropská fauna, flóra, stavby či TOPy). Poté si pro různé čtveřice magnetů připraví za pomocí Internetu otázky typu abcd.

Jak to může v praxi vypadat? Dítě například zvolí 4 magnety staveb: Eiffelovu věž, Westminsterský palác, Atomium a Hrad Bran. Otázka pak může znít:

  • Která stavba je nejstarší? (pro starší děti)
  • Která stavba se nachází v Rumunsku? (pro mladší děti)

Případně může kvízové otázky připravit dětem rodič či učitel, neboť zná úroveň znalosti svých dětí. Tím, že k textové otázce přidáte vizuální podnět v podobě magnetů, dochází k rychlejšímu zapamatování si nových poznatků.

8) Plánování trasy na dovolené

  • Pomůcky: provázek (stužka), přístup na Internet
  • Věk: 7+

Kam se chystáte na dovolenou? Zadejte vašemu dítěti, ať připraví program na dovolenou, která bude probíhat ve státech A, B, C, D (ve více než jednom státě). Dítě má za úkol najít magnety Evropských staveb, umístit je na mapu a provázkem (představuje trasu autem, vlakem, letadlem…) spojit tak, jak je bude ideální navštívit při cestě z ČR tam a zpět.

Starší děti mohou na Internetu najít další zajímavosti o památkách, které navštívíte. Například, zda jsou veřejnosti přístupné, kolik stojí vstupné, co tam probíhá za exkurze, apod.

dětský cestovní pasPokud se pak skutečně někam vydáte na dovolenou, nezapomeňte po návratu nalepit vízovou samolepku do dětského cestovního pasu. A připište si, která místa jste v daném státě navštívili, či co jste tam viděli.

9) Plácaná s magnety

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 5+

Hra trénuje zároveň postřeh i znalosti a má 2 varianty podle toho, s jak starými dětmi ji budete hrát. V obou případech nejstarší dítě (rodič, učitel) má roli moderátora a nehraje. Před hráči jsou rozsypané všechny edukační magnetky obrázkem nahoru.

Moderátor vyvolá, co mají děti hledat. Dítě, které najde správný magnet, po něm rychle plácne (důvodem této reakce je fakt, že děti baví plácat, je to svižnější a soutěživější hra).

V případě malých dětí postačí říkat: “Najdi Eiffelovu věž. Hledej ledního medvěda.” U starších dětí doporučujeme spíše obrázek popsat zajímavým faktem, ať se něčemu přiučí. Například: “Najdi zvíře, na které narazíš ve Španělsku.” Hledej český národní symbol.”

10) Příběh na pokračování

  • Pomůcky: žádné
  • Věk: 6+

Hra procvičuje paměť a vyjadřovací schopnosti dětí. Děti zamíchají magnety a dají je na balíček, mohou obrázkem nahoru. Doprostřed hrací plochy mezi děti se můžou dát magnety hlavních hrdinů, kteří budou aktéři právě vymýšleného příběhu.

První dítě vezme obrázek a vymyslí, kam hrdinové došli (určí vlajka státu) a proč tam šli (to už je na dítěti). Stačí jedna věta typu: „Lvíček a Haneka doputovali do Španělska, kde potkali hejno plameňáků.“ Druhé dítě vezme další magnetek, zopakuje větu od prvního a doplní ji podle svého obrázku. Například: „Lvíček a Haneka doputovali do Španělska, kde potkali hejno plameňáků. Poté pokračovali do Norska, neboť plameňáci měli chuť na lososa a Haneka jim chtěla jednoho ulovit.“ V tomto příběhu figurují magnety z Evropské fauny (plameňák růžový a losos obecný).

Takto se hráči (i s rodičem, učitelem) střídají, dokud se někdo nesplete. Zapomene, co říkali hráči před ním. Hráč, který se spletl, vypadává ze hry a už je jen posluchačem.

Děkujeme mamince malého Mikuláše za nápad na hru, která baví i ty děti, které jinak na knížky a pohádky nejsou (případ Mikiho).

Jistě brzy vymyslíte další hry, které vám a vašim dětem Krabice Vědomostí I Zábavy nabízí. Přejeme příjemnou zábavu a sdílejte článek dalším rodičům, aby si mohli zahrát i jejich děti.

lvíček Tuláček

Říkají mi lvíček Tuláček a společně s mou kamarádkou Hanekou vás a vaše děti zvu na Hravou cestu do neznáma.

Na cestu si nezapomeňte přibalit mapu, cestovní pas a dobrou náladu!

Před samotným putováním vám doporučuji si přečíst mé pohádky, ať víte, kde jsem se tu vzal a kam vlastně kráčím.

Kontaktovat nás můžete na:

  • tel. čísle: +420 776 339 191
  • e-mailu: info@tulackuvsvet.cz

Sdílejte článek

DemoKVIZ: Zábavně-vzdělávací hra, kterou si snadno s dětmi vyrobíte
Děti se nudí? Zabavte je s “chytrými” kartičkami na téma střední Evropa
Předchozí příspěvek
DemoKVIZ: Zábavně-vzdělávací hra, kterou si snadno s dětmi vyrobíte
Následující příspěvek
Děti se nudí? Zabavte je s “chytrými” kartičkami na téma střední Evropa
Menu