Jak vydat vlastní knihu aneb Jak se zrodily cestovatelské pohádky lvíčka Tuláčka

vydat vlastní knihu

Máte v šuplíku napsanou knížku a přemýšlíte nad tím jak ji dostat mezi lidi? Myslíte se, že vydat vlastní knihu je drahé a investice se vám nemusí vrátit? V Tuláčkově světě jsme to vnímali podobně, ale nakonec knížka cestovatelských pohádek vznikla a my se s vámi podělíme o její proces zrodu.

Jak to bylo s vydáním Tuláčkových pohádek

Vydat vlastní knihu cestovatelských pohádek jsme v Tuláčkově světě neměli v plánu, rozhodně ne v začátku projektu. Chtěli jsme mít zdarma e-book se začátkem příběhu a zbylé pohádky publikovat na blogu.

Jak už to bývá, plány jsou jedna věc, realita jiná. Nakonec jsme sehnali skvělou ilustrátorku a díky její píli vznikla bohatě ilustrovaná knížka, na kterou dostáváme kladné ohlasy. Co rozhodlo pro tištěnou verzi?

  • Lépe se čte samotným dětem (školákům).
  • Prarodiče upřednostňují čtení knížek před četbou e-booku či blogu.
  • Není potřeba nic stahovat ani být připojen k internetu.
  • Ke knížce mohou vzniknout další doplňky – omalovánky, pexesa, hlavní hrdinové v nějaké podobě, puzzle, aj.

3 hlavní možnosti, jak vydat vlastní knihu

Na začátku si musíte rozmyslet, jak svou knihu dostanete do světa. Existují 3 hlavní možnosti, které se liší především vaší finanční spoluúčasti (investici) a samozřejmě marži (ziskem z prodeje knihy). Vydat se můžete cestou:

  • Nakladatelství,
  • crowdfundingu
  • či samonákladu.

Pro Tuláčkovu knížku pohádek jsme šli cestou samonákladu. Je to sice nejdražší varianta, vše si hradíte sami, ale taky je nejrychlejší (nehledáte nakladatelství, nedomlouváte s ním podmínky) a máte plnou kontrolu nad prodejem knihy včetně zisku. Než popíšeme naši cestu samonákladem, v krátkosti zmíníme ty druhé dvě možnosti.

jak vydat vlastní knihu

1) Vydat vlastní knihu přes nakladatelství

Tato cesta k vlastní knize bývá časově nejdelší. Musíte najít nakladatelství, kterému se váš text zalíbí natolik, že se rozhodne vydat knihu (i zatím neznámému autorovi). Je vhodné psát přímo na konkrétní osoby v nakladatelstvích a opakovaně se připomínat, než vůbec dostane nějakou odpověď na e-mail s rukopisem. Chce to ostré lokty.

Pokud se na vás usměje štěstí a nějaké nakladatelství je ochotné knihu vydat, začíná kolotoč editací a smluvních dohod. Jaká bude výše vašeho zisku z prodaného kusu knihy totiž záleží na tom, jak moc se spolufinančně zapojíte do vydání knihy.

Pokud jste začínající autor a do vydání nebude vkládat žádné peníze, lze očekávat zisk v řádu jednotek korun z kusu. Na druhou stranu, nakladatelství umí dostat vaši knihu na pulty v řadě předních českých knihkupectví plus zaměstnávají řadu odborníků (editorů, grafiků, sazečů), kteří vám pomohou knihu dokončit. Máte méně práce s přípravnými fázemi na tisk a propagaci.

Protože jsme od začátku projektu chtěli Tuláčkovy pohádky prodávat jako součást KVIZu = Krabice Vědomostí I Zábavy, mít tak plnou kontrolu nad distribucí knihy (aby neskončila někde v Levných knihách), vůbec jsme cestu vydání v nakladatelství nezvažovali. Popravdě, ani jsme na to neměli čas.

KVIZ

2) Vydat vlastní knihu pomocí crowdfundingu

Máma Hanča, autorka pohádek, už svou první dětskou knihu zkoušela vydat pomocí crowdfundingu na portále Pointa. Tj. získat peníze na přípravu a tisk knihy od lidí v marketingové kampani, která je časově omezená (obvykle 30 až 45 dní). Lidem si v kampani vyberou dárek (knihu za výhodnou cenu, knižní e-book, cokoliv ke knize, atd.), za to vám zaplatí a vy takto sbíráte peníze.

Když nasbíráte na začátku stanovenou částku v oné omezené době, máte prostředky na vydání knihy. Dárky pak samozřejmě musíte lidem rozeslat. Pokud se peníze nevyberou, nic se neděje, lidem se vrátí peníze a vy musíte řešit jinou cestu, jak vydat vlastní knihu.

Nejznámější crowdfundingový portál v ČR je asi HitHit následovaný Startovačem. Pointa se specializuje přímo na knižní projekty a tudíž vám pomůže po vybrání peněz i knihu vydat se všemi náležitostmi. Na HitHitu můžete zkusit vybrat peníze od lidí na libovolný váš nápad, třeba i cestu kolem světa.

Jak asi tušíte, máma Hanča tehdy knihu nevydala (a ne jen proto, že kampaň běžela v jejím šestinedělí), ale především pro malou komunitu zapálených fanoušků. Toto je důležité si uvědomit:

“Pokud už nemáte vybudovaný brand s dostatkem fanoušků, budete peníze horko těžko shánět po známých a pravděpodobně neuspějete.”

V crowdfundingu neriskujete žádné peníze, ale stojí vás hodně času. Marketingovou kampaň je potřeba nachystat, což zahrnuje strategický plán (jaké platformy a soc. sítě použijete, zda rozešlete e-maily, zda budete využívat PR článků a případně kde, v jakém pořadí tyto úkoly budete během kampaně spouštět). K tomuto tématu vám doporučíme článek od Otto Bohuše Jak moc bolí crowdfunding.

Tuláčkův svět v době chystání knihy (léto 2020) ještě defakto neexistoval (mezi lidi šel až na konci září 2020), takže crowdfunding pro nás nepřicházel v úvahu.

jak vydat vlastní knihu, aby děti bavila

Co obnáší napsání knihy a její vydání samonákladem

Logicky nám tak zbyla poslední cesta – vydat vlastní knihu samonákladem, tj. vše si řešit ve vlastní režii od A do Z. Co tato cesta zahrnuje?

  • Napsaní knihy – k tomu asi není třeba něco dodávat.
  • Beta čtení – není nutné, ale tzv. beta čtenáři vám dají zpětnou vazbu na knihu (co je nebavilo, co naopak ano, zda tam nejsou nesmysly, apod.).
  • Korektura – doporučujeme alespoň dvoje čtení od různých profesionálů. Pokaždé se něco najde. Korektura může být stylisticko-gramatická anebo i logická. V druhém případě korektor hlídá, zda například hrdina v 1. pohádce nemá modré oči a v 7. příběhu omylem zelené (kontroluje se tedy logika děje a správnost faktů).
  • Zvolit rozměry knihy – věřte, že i tady jsme dlouho váhali, co zvolit v případě dětských pohádek (musí se vejít do knihovničky, dobře držet dětem i rodičům, zároveň mít rozumně velké písmo, co největší obrázky, atd.).
  • Připravit grafický storyboard obrázků včetně obálky knihy. Nevíme, zda takto pracuje každý ilustrátor/grafik, ale naše ilustrátorka Terka byla precizní. Chtěla nejprve naznačit, o jaké obrázky půjde, zda to bude scéna zdálky, polodetail, scéna zblízka, zda ta a ta pohádka bude denní, ale tamta zase noční. Výsledkem tak je knížka s velmi příjemnou atmosférou dýchající z obrázků.
  • Schválení storyboardu a samotné ilustrování. Sem bychom zařadili i definitivní rozmyšlení názvu knihy a jaká bude anotace na přebalu knihy.
  • Sazba knihy – její rozvržení na jednotlivé strany včetně rozmístění obrázků, přidání úvodních a závěrečných stran. Doporučujeme počet stran dělitelných 4, pokud chcete šitou vazbu. Sazbu knihy a grafiku obvykle dělají odlišné osoby, takže možná budete hledat dalšího profesionála.

Výše vyjmenované kroky jsou stejné pro všechny tři cesty k vydání knihy, ale u samonákladu jsou zcela na vás včetně shánění profesionálů. V tomto je nakladatelství i crowdfunding (ten na Pointě) určitě lepší. Řadu věcí ohlídají či zcela vyřeší za vás a vy se soustředíte pouze na text.

Další 4 kroky jsou typické pro samonáklad (resp. opět si je musíte zajistit svépomocí):

  • Volba tiskárny a množství nákladu. (Detailněji níže.)
  • Kontrola plotterů. Než jde kniha v tiskárně do tisku, budete vyzváni ke kontrole jednotlivých stránek na takových větších arších. Máte poslední možnost odhalit nějaké chyby, pak už se tiskne.
  • Zajištění ISBN kódu. (Detailněji níže.)
  • Uskladnění knih. Věřte nám, že i jen paleta knih zabere kompletně jednu místnost. Rozmyslete si dopředu, kde tedy budete mít sklad vašich knih.

Posledním krokem v celém procesu je promování knihy a její prodej. Rovněž tady je řada možností, jak k těmto úkonům přistupovat. O tom ale tento článek není.

Kde vydat vlastní knihu a jak si zajistit ISBN kód

Volba tiskárny závisí na tom, jaký formát knihy chcete (typ vazby, gramáž stránek, atd.). Není tiskárna jako tiskárna. Řada z nich vám samozřejmě knihu vytiskne, ale některé lépe (ty, které se specializují na vámi zvolený typ knihy).

Protože o tiskárnách v ČR toho mnoho nevíme, nechali jsme si poradit od známých a díky nim i poptali knihu za rozumnou cenu. Volba padla na těšínskou tiskárnu Finidr, s. r. o. a s výsledkem jsme spokojeni. Určitě u nich netiskneme naposled.

Pokud tisknete knihu samonákladem, všechno si platíte sami a tedy i řešíte, kolik knížek vůbec nechat vytisknout. Tady hodně záleží na tom, jak si věříte v prodeji. Rovnou vám prozradíme, že čím více knížek necháte vytisknout, tím nižší budou náklady na jeden kus.

Obecně nemá smysl jít v nákladu pod 1000 kusů. Ano, vložená investice bude vyšší (desítky tisíc korun), ale ta se vám splatí při prodeji už třeba 300 kusů knih a zbytek můžete použít na marketingové účely (či samozřejmě prodávat dále s klidem, že se investice vrátila). Kniha je navíc trvanlivá, nekazí se, můžete ji tak prodávat několik let.

Anebo můžete jít cestou tisku jen pár set kusů, ale pak náklad na jednu knihu vyjde natolik vysoký, že potřebujete prodat téměř vše na skladě, aby se vám investice do vydání knihy vrátila.

Jak na tajemný ISBN kód?

Poslední věc, kterou knize musíte při cestě samonákladem opatřit, je ISBN kód. Ten potřebujete už v tiskových datech před odesláním do tiskárny. Takže jeho získání nenechávejte na poslední chvíli, jeho přidělení trvá cca 14 dnů.

ISBN je nepovinná registrace do mezinárodního systému evidence vydaných knih. Tedy jej na knize ani pro komerční účely mít nemusíte, ale jeho použitím si zjednodušíte případný prodej. A hlavně, kniha bude katalogizována.

K jeho získání se musíte obrátit na Národní agenturu ISBN, která funguje při Národní knihovně a ti vám podle vašich nakladatelských záměrů přidělí jedno nebo více čísel. Proces přidělení je zdarma, ale musíte si nastudovat materiály a vyplnit online test. Anebo osobně zajet do Národní knihovny na rozhovor. Dále potřebujete mít buď vydavatelskou činnost na vaše IČO (živnost), nebo firmu.

V Tuláčkově světě jsme využila, že máma Hanča má živnostenské oprávnění s vydavatelskou činností a zároveň vyplnila onen online test. Přestože jsme všechno řešili na poslední chvíli, tak jsme měli ISBN přiděleno asi za 4 dny. Naše ilustrátorka na základě něj vygenerovala EAN kód (takový ten čárový kód, co v obchodě vidíte na produktech), díky kterému můžeme knihu jednou snadno prodávat i v knihkupectví. Pokud si na to sami netroufáte, nic se neděje, existují firmy, které za poplatek udělají vše za vás.

Vydat vlastní knihu není žádná sranda, ale výsledek stojí za to a nemusí to trvat věčnost. Když odmyslíme psaní, tak samotné ilustrování, tisk a naskladnění jsme zvládli za cca 2,5 měsíce. Samozřejmě se objevila celá řada komplikací (ochranné známky na jména hlavních hrdinů, nutnost dopředu zadat tiskárně datum tisku, i když jsme ještě neměli ilustrace, atd.). Ale co vás nezabije, to vás posílí. S každou vydanou knihou budete chytřejší!

Pokud se vám naše práce (nejenom ta na knize) líbí, budeme rádi za podporu Tuláčkova světa, například právě zakoupením prvního dílu cestovatelských pohádek z edice Hravá cesta. Už ji máte? Doporučte ji známým, kteří mají děti ve věku 5 až 8 let. Děkujeme!

cestovatelské pohádky

lvíček Tuláček

Říkají mi lvíček Tuláček a společně s mou kamarádkou Hanekou vás a vaše děti zvu na Hravou cestu do neznáma.

Na cestu si nezapomeňte přibalit mapu, cestovní pas a dobrou náladu!

Před samotným putováním vám doporučuji si přečíst mé pohádky, ať víte, kde jsem se tu vzal a kam vlastně kráčím.

Kontaktovat nás můžete na:

  • tel. čísle: +420 776 339 191
  • e-mailu: info@tulackuvsvet.cz

Sdílejte článek

Zeměpisné vtipy: Smějeme se s lvíčkem Tuláčkem
I mistr psavec se někdy upíše: Přešlapy při psaní prvního dílu Tuláčkových pohádek
Předchozí příspěvek
Zeměpisné vtipy: Smějeme se s lvíčkem Tuláčkem
Následující příspěvek
I mistr psavec se někdy upíše: Přešlapy při psaní prvního dílu Tuláčkových pohádek
Menu